reklama

Aktualności

Najdłuższy most na A4 ma 512 metrów długości 2011-08-31

Od marca 2010 r. w Nowej Wsi na Podkarpaciu w ramach budowanej tam autostrady A4 powstaje most o długości 512 m. Przeszkody, które pokonuje, to rzeki Wisłok i Mrowla oraz DK19. To pierwszy tak duży obiekt mostowy w tym rejonie. Co również specyficzne dla tej konstrukcji, stosowane są tam jedne z najdłuższych w kraju przęseł, mające długość około 60 m. Ponadto przeprawa wyróżnia się tym, że jest jedną z największych w Polsce, na których stosuje się technologię tzw. nasuwania podłużnego, polegającego na wcześniejszym przygotowaniu poszczególnych elementów ustroju nośnego, a następnie nasuwaniu ich na filary. Nasuwanie zakończono w lipcu, obecnie trwają prace wykończeniowe.

- Most powstający w ciągu budowanej autostrady A4 tworzą znajdujące się obok siebie dwa obiekty, które będą prowadzić ruch w przeciwnych kierunkach. Znajduje się on na odcinku Węzeł Rzeszów Centralny - Węzeł Rzeszów Wschód, będącym częścią tzw. autostradowej obwodnicy miasta Rzeszowa. Tworzą go dwie nitki o długości 512 m i szerokości 19,10 m. Na ustrój nośny składają się dwie niezależne dziewięcioprzęsłowe belki ciągłe o przekroju skrzynkowym betonowym sprężonym kablami. Wysokość konstrukcyjna tej przeprawy to 3,10 m - informuje Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie.

Nowym mostem autostrada zostanie poprowadzona ponad terenem zalewowym. Niestabilne warunki gruntowe pradoliny Wisłoka i niską nośność podłoża nie pozwoliły na przyjęcie konwencjonalnych metod budowy, gdyż wymagałoby wymiany wielu tysięcy metrów sześciennych gruntu, stąd też przyjęto najbardziej optymalne rozwiązanie, czyli nasuwanie podłużne.

Robotnicy z siłą żywiołu musieli zmierzyć się podczas ubiegłorocznych wiosennych powodzi, kiedy budowa musiała stanąć na kilka tygodni, dlatego też wybrana technologia budowy jest tak ważna dla tej inwestycji. Na jej cel po zachodniej stronie, w miejscu o najwyższym położeniu zlokalizowano plac budowy, który jest bezpieczny w sytuacji zalewania niżej zlokalizowanych terenów. Zastosowana technologia nasuwania podłużnego umożliwiła prowadzenie prac budowlanych bez konieczności zamykania drogi DK19, co byłoby poważnym utrudnieniem dla ruchu w rejonie budowy. Metoda ta nie jest bardzo powszechna w Polsce, dlatego przebieg tej części prac był szczególnie interesujący tak dla specjalistów jak i laików.

Na cel wytwarzania segmentów przęseł przygotowano 3-sekcyjne stanowisko. Sekcja "0" służyła do prefabrykacji zbrojenia płyty dolnej i ścian razem z rurami osłonowymi oraz blokami kotwiącymi kabli sprężających. Kolejna sekcja "1" potrzebna była do betonowania i sprężania podłogi i ścian skrzynki ustroju po wcześniejszym wprowadzeniu sprefabrykowanego zbrojenia. W sekcji ostatniej (2) odbywał się montaż zastrzałów rurowych oraz wykonywane było na tym stanowisku zbrojenie i betonowanie płyty pomostu jak też sprężenie zabetonowanej płyty. Kiedy kable wewnętrzne były sprężone, następowało przesunięcie podłużne zabetonowanych i sprężonych segmentów przęsła. Operacja ta odbywała się z wykorzystaniem lin trakcyjnych zakotwionych w przęśle i po drugiej stronie - w blokach oporowych wykonanych na podporze nr 2. Budowa jednego przęsła trwała około trzech tygodni.

- Operacja nasuwania 60-metrowych przęseł z 42-metrowymi tzw. dziobami montażowymi odbywała się poprzez przesuwanie ich po podporach z kierunku zachodniego na wschód. Nasuwanie podłużne dawało możliwość przygotowania ustroju nośnego w miejscu, gdzie było to bezpieczne i wygodne. Taka organizacja działań sprzyja też szybszemu przebiegowi prac. Gotowe elementy konstrukcji były przesuwane z tego samego miejsca na podpory. Uniknięcie konieczności budowy rusztowań dla całego obiektu spowodowało, że poniżej zlokalizowaną drogą cały czas odbywał się ruch kołowy - tłumaczy rzecznik.

Wykonawcą prac jest Mostostal Warszawa, który współpracuje na tej budowie z firmą Mosty Gdańsk. Nasuwanie całego ustroju niosącego zostało zakończone w lipcu br. Teraz na obiekcie prowadzone są prace wykończeniowe.
Zdjęcia udostępniła portalowi www.miasto.debica.pl GDDKiA w Rzeszowie. (ek)


Portal miasto.debica.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

Jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 4 lutego 1994 roku o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Portal miasto.debica.pl wyraźnie zastrzega, że dalsze rozpowszechnianie artykułów zamieszczonych na portalu bez zgody jest zabronione.

KALENDARIUM

pr Październik 2014 nx
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

SONDA

Co sądzisz o odwołaniu Mariusza Trojana?



PATRONAT MEDIALNY

IMPREZY OKOLICZNOŚCIOWE

  • W DK Mors będą koncertować dla Gabrysi...
  • Co kocham? Co zmienię w Dębicy?
Miejsce na Twoją reklamę
Profil na Twitter Profil na Facebook